Regeringens svar på en nye skole – smile or die eller?


 

Regeringen: De ældste elever skal evaluere deres lærere
Af: John Villy Olsen
Regeringen fremlægger på onsdag et udspil til en skolereform, men har allerede lækket 19 hovedinitiativer. Et af dem er, at eleverne på de ældste klassetrin skal evaluere lærerne.
Derudover ønsker regeringen, at alle folkeskoler skal offentliggøre resultaterne af de nationale test.
Desuden skal der ikke længere være et maksimum på 28 elever i klassen, og skolerne skal have fuld frihed til holddeling.
Eleverne skal læsetestes i 1. og 2. klasse, og skolerne får pligt til at sikre, at alle børn kan læse ved udgangen af 2. klasse, dog ikke de børn, der har særlige vanskeligheder.
Skolelederen skal have bedre mulighed for at stille krav til forældrene, hvis der er problemer med disciplinen i skolen.
Der skal uddannes 900 ekstra læsevejledere, så alle skoler har mindst en læsevejleder.
100 nye ph.d’ere skal forske i undervisning i folkeskolen for at sikre mere viden om, hvad der virker.
Og så skal eleverne fra 0. til og med 3. klasse gå i skole fra klokken 8 til 14.
Reformudspillet har titlen “Faglighed og frihed”
via Regeringen: De ældste elever skal evaluere deres lærere || Folkeskolen.dk.

Vodpod videos no longer available.

3 tanker om “Regeringens svar på en nye skole – smile or die eller?

  1. Hilmar Laursen Indlæggets forfatter

    Her er så et billede på noget af det, som bl.a Kurt var inde på i sin kommentar til Sir Ken Robinsons animation.

    Der skal kæmpes på flere fronter!
    En kritisk pædagogik bør efter min opfattelse tænke sig selv ind i virkeligheden og forsøge at presse så meget af sin vision ind der. Det fordrer afklaring i forhold til intentionen, og de udfordringer den møder i praksis, men sandelig også konstruktive ideer til konkrete handlemuligheder i praksis, civil ulydighed osv. Det er læreren, der er den egentlige politiske aktør, for det er hende der fører politikken ud i livet, så længe der er et professionelt råderum.
    Samtidig med at vi forsøger at skabe meningsfuld undervisning i den virkelighed, der er nu, så er der en politisk kamp, hvor vi kan forsøge at ændre på rammerne, overbevise hinanden gennem argumenter osv. Pædagogik handler i det perspektiv i høj grad om kulturkamp.

    Svar
  2. Nanna Holmgaard Andersen

    Har gjort et forsøg på at gå ind i kampen. Min lokale avis bragte listen over reformforslag, så nu får de et læserbrev fra mig. Jeg håber, de vil bringe det, for vi bliver vist nød til at sige noget i det offentlige rum nu. Jeg har blandt andet stillet spørgsmål om, hvorfor der skal uddannes 100 nye ph.d´ere, hvis regeringen ikke lytter til forskningens resultater – feks. om offentliggørelse af nationale test. Jeg har også sat spørgsmålstegn ved, hvorfor vores børn skal være rigtig dygtige til at læse, hvis de ikke lærer at tænke og skrive tanker, der er værd at læse. Og så det der med, at fremtidens arbejde ikke ligner testsituationen.

    Jeg har forsøgt at holde en sober og nøgtern tone i brevet, for vi bliver ikke hørt, hvis vi bare fremstår som en klynkende flok, der ikke kan tåle forandring. Men her kan jeg vist godt få luft…. Jeg er bare så træt af den elendige regering!!!

    Svar

Skriv et svar til Hilmar Laursen Annuller svar