Cooperative learning begejstrer – men entydig positiv effekt kan ikke påvises


Nationalt Center for Kompetenceudvikling (NCK) på DPU, Aarhus Universitet, har netop offentliggjort resultaterne af deres evaluering af projektet Det samarbejdende klasserum. Et projekt, der er blevet gennemført af VUC Lyngby, VUC Nordsjælland, VUC Vestegnen og VUF.

Undersøgelsen viser overraskende ” i modsætning til flere internationale undersøgelser (at det) ikke har været muligt at dokumentere en positiv virkning af CL på de tre afgørende parametre: frafald, fravær og karakterer.”

Jeg har læst rapporten, og det giver som regel altid anledning til en nuancering af overskrifterne.  Bemærk f.eks. at i de tilfælde hvor CL tiltag i undervisningen fylder mere end 50%, ser resultaterne noget anderledes ud. Rapporten giver i min optik ikke anledning til den konklusion, at vi ikke skal afprøve CL i læreruddannelsen, gymnasier og grundskolen, som andre evidensbaserede kilder anbefaler.

Hele rapporten findes her:  http://nck.au.dk/fileadmin/www.ncfk.dk/aktuelt/nyheder/nyhed/artikel/cooperative_learning_begejstrer_8211_men_den_dokumenterede_effekt_af_metoden_er_ikke_entydig-1/www-dpu-dk_subsites_ncfk_resultater_20101220143246_cl-rapport-endelig.pdf

Se desuden forskningsoversigt her: http://nck.au.dk/fileadmin/www.ncfk.dk/aktuelt/nyheder/nyhed/artikel/det_samarbejdende_klasserum-3/www-dpu-dk_subsites_ncfk_20091001131213_forskningsoversigt-cooperative-learning-set-i-et-voksenundervisningsperspektiv.pdf

 

 

Reklamer

One thought on “Cooperative learning begejstrer – men entydig positiv effekt kan ikke påvises

  1. Pingback: Top 15 på bloggen all times | Hilmar Laursen's blog

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s