Alternativ til PALS!


Som jeg antyder i min artikel om PALS, https://peadagogikogdidaktik.wordpress.com/laererens-side/pals-skoler/pals-er-der-grund-til-bekymring/

så er der alternativer, der bygger på et andet menneskesyn. Her er endnu et eksempel.

Sådan hjælper lærerne eksplosive børn

Af Maria Becher Trier | mbt@dlf.org

Lærerne på Lystrup Skole lytter til de udfordrede børn. Ledelsen har indført metoden samarbejdsbaseret problemløsning, der har resulteret i langt færre dramatiske hændelser.

Læs mere her:http://www.folkeskolen.dk/ObjectShow.aspx?objectid=66102

Og hvad siger lille Rosa så til det?

»Jeg er selv med til at bestemme, hvad der skal ske«. Rosa, 2. klasse

Af Maria Becher Trier | mbt@dlf.org

http://www.folkeskolen.dk/ObjectShow.aspx?ObjectId=66103

Pointen vedrørende pædagogiske grundsyn handler bl.a. om. det er barnet der skal tilpasse sig skolen eller omvendt. Selvom det nok er både og, kan det være oplagt at undersøge tilgange, der fokuserer på skolen og lærerne med udgangspunkt i et menneskesyn, hvor barnet altid er godt nok. Et aktuelt eksempel på det her:

Lærerne skal tilpasse sig børn i vanskeligheder

Af Maria Becher Trier | mbt@dlf.org

Lærerne har et problem, hvis de ikke kan rumme børn i vanskeligheder. Det er ikke barnet, der har problemet, det er skolen, der skal ændres, lyder det fra lektor og ph.d. Janne Hedegaard

Læs mere her: http://www.folkeskolen.dk/ObjectShow.aspx?objectid=66100

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s