Som jeg antyder i min artikel om PALS, https://peadagogikogdidaktik.wordpress.com/laererens-side/pals-skoler/pals-er-der-grund-til-bekymring/
så er der alternativer, der bygger på et andet menneskesyn. Her er endnu et eksempel.
Sådan hjælper lærerne eksplosive børn
Af Maria Becher Trier | mbt@dlf.org
Lærerne på Lystrup Skole lytter til de udfordrede børn. Ledelsen har indført metoden samarbejdsbaseret problemløsning, der har resulteret i langt færre dramatiske hændelser.
Læs mere her:http://www.folkeskolen.dk/ObjectShow.aspx?objectid=66102
Og hvad siger lille Rosa så til det?
»Jeg er selv med til at bestemme, hvad der skal ske«. Rosa, 2. klasse
Af Maria Becher Trier | mbt@dlf.org
http://www.folkeskolen.dk/ObjectShow.aspx?ObjectId=66103
Pointen vedrørende pædagogiske grundsyn handler bl.a. om. det er barnet der skal tilpasse sig skolen eller omvendt. Selvom det nok er både og, kan det være oplagt at undersøge tilgange, der fokuserer på skolen og lærerne med udgangspunkt i et menneskesyn, hvor barnet altid er godt nok. Et aktuelt eksempel på det her:
Lærerne skal tilpasse sig børn i vanskeligheder
Af Maria Becher Trier | mbt@dlf.org
Lærerne har et problem, hvis de ikke kan rumme børn i vanskeligheder. Det er ikke barnet, der har problemet, det er skolen, der skal ændres, lyder det fra lektor og ph.d. Janne Hedegaard
Læs mere her: http://www.folkeskolen.dk/ObjectShow.aspx?objectid=66100