Model over 4 vigtige pointer vedr. læring.
Udarbejdet af Hilmar Laursen med udgangspunkt i bogen Læringsteorier – 6 aktuelle forståelse, Illeris 2007.
De 6 teorier der redegøres for i bogen er udarbejdet af:
1) Knud Illeris
2) Peter Jarvis
3) Etienne Wenger
4) Yrjo Engestrom
5) Jack Mezirow
6) Thomas Ziehe.
De fire elementer udgør væsentlige fællestræk i de seks læringsteorier, der præsenteres i bogen, og er naturligvis en forsimpling. Alligevel er det mit bud på at fastholde det væsentlige set i et didaktisk perspektiv.
Pingback: Top 15 på bloggen all times | Hilmar Laursen's blog
I Powerfull Learning (2008), Linda Darling-Hammond peges på nogle af de samme aspekter som principper for Teaching for understanding. Aktivitet-i-dybden (undersøgende tilgang); formativ evaluering i forhold til autentiske meningsfulde handlinger i virkelige kontekster; muligheder for samarbejde; opmærksomhed på forforståelse, tidligere erfaringer og udvikling; kundskab organiseret om kernebegreber og forbindelser; udvikling af metakognitive færdigheder. (s. 196 ff).
Det sammenfattes i en figur, der blev udviklet af John Bransford i 1999 kaldet How People learn (HPL) framework. Antagelsen er, at læring fremmes når læringsmiljøet er elevcentreret (dialog med forforståelse), kundskabscentreret, vurderingscentreret (formativt) og fællesskabscentreret (det sociale aspekt).