Illeris. Læringsteori – seks aktuelle forståelser 2007


Model over 4 vigtige pointer vedr. læring.

Udarbejdet af Hilmar Laursen med udgangspunkt i bogen Læringsteorier – 6 aktuelle forståelse, Illeris 2007.

De 6 teorier der redegøres for i bogen er udarbejdet af:

1) Knud Illeris

2) Peter Jarvis

3) Etienne Wenger

4) Yrjo Engestrom

5) Jack Mezirow

6) Thomas Ziehe.

 

De fire elementer udgør væsentlige fællestræk i de seks læringsteorier, der præsenteres i bogen, og er naturligvis en forsimpling. Alligevel er det mit bud på at fastholde det væsentlige set i et didaktisk perspektiv.

2 thoughts on “Illeris. Læringsteori – seks aktuelle forståelser 2007

  1. Pingback: Top 15 på bloggen all times | Hilmar Laursen's blog

  2. Hilmar Dyrborg Laursen Post author

    I Powerfull Learning (2008), Linda Darling-Hammond peges på nogle af de samme aspekter som principper for Teaching for understanding. Aktivitet-i-dybden (undersøgende tilgang); formativ evaluering i forhold til autentiske meningsfulde handlinger i virkelige kontekster; muligheder for samarbejde; opmærksomhed på forforståelse, tidligere erfaringer og udvikling; kundskab organiseret om kernebegreber og forbindelser; udvikling af metakognitive færdigheder. (s. 196 ff).

    Det sammenfattes i en figur, der blev udviklet af John Bransford i 1999 kaldet How People learn (HPL) framework. Antagelsen er, at læring fremmes når læringsmiljøet er elevcentreret (dialog med forforståelse), kundskabscentreret, vurderingscentreret (formativt) og fællesskabscentreret (det sociale aspekt).

    Svar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s