Kend dig selv!


 

“Kend dig selv”

Gnothi seauton (græsk: kend dig selv). Sokrates gjorde i slutningen af 400-tallet fvt. indskriften til kendetegnet på sin filosofi.Udtrykket får en lidt ny betydning. Tidligere gik formaningen ud på, at man skulle kende sin underordnede plads i forhold til de olympiske guder og samtidig stolt vedkende sig de evner, man nu faktisk havde.(Arete: dyder) Man skal ikke sætte sit lys under en skæppe, men man skal heller ikke lade det overstråle gudernes, for så er man hovmodig. (Hybris).

Hos sokrates får betydningen en drejning i retning af refleksion og selvkritik. At kunne tage bestik af, hvad man rent faktisk ved om sig selv- og af hvad man ikke ved. (Peter Thielst. At realisere sig selv – kritik af et omsiggribende selvbedrag. 2005, s.23 ff.

“Kend dig selv”, eller som det mere præcise udtryk var. “husk at drage etisk omsorg for sig selv.”, som der stod over porten til templet i Delphi, var et udtryk for, at man skulle drage omsorg for, at man kendte det sted, hvorfra verden åbnede sig for en, dvs, at man så at sige skulle være tro mod den måde, hvorpå fænomenerne viste sig for en her og nu og ikke via andres opfattelser og forforståelser.” Finn Thorbjørn Hansen. At stå i det åbne. 2008, s.81.

“Kend dig selv”

Gnothi seauton (græsk: kend dig selv). Sokrates gjorde i slutningen af 400-tallet fvt. indskriften til kendetegnet på sin filosofi.Udtrykket får en lidt ny betydning. Tidligere gik formaningen ud på, at man skulle kende sin underordnede plads i forhold til de olympiske guder og samtidig stolt vedkende sig de evner, man nu faktisk havde.(Arete: dyder) Man skal ikke sætte sit lys under en skæppe, men man skal heller ikke lade det overstråle gudernes, for så er man hovmodig. (Hybris).

Hos sokrates får betydningen en drejning i retning af refleksion og selvkritik. At kunne tage bestik af, hvad man rent faktisk ved om sig selv- og af hvad man ikke ved. (Peter Thielst. At realisere sig selv – kritik af et omsiggribende selvbedrag. 2005, s.23 ff.

“Kend dig selv”, eller som det mere præcise udtryk var. “husk at drage etisk omsorg for sig selv.”, som der stod over porten til templet i Delphi, var et udtryk for, at man skulle drage omsorg for, at man kendte det sted, hvorfra verden åbnede sig for en, dvs, at man så at sige skulle være tro mod den måde, hvorpå fænomenerne viste sig for en her og nu og ikke via andres opfattelser og forforståelser.” Finn Thorbjørn Hansen. At stå i det åbne. 2008, s.81.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s