Læreragtig adfærd. Mottelson 2010.


Martha Mottelson. Lærerarbejdets koreografi. 2003.

(Lærerens praksis 2010)

 Eksempler på læreragtigt adfærd:

Sociale mønstre. Tandlægens tandlægeagtige adfærd, gør at vi opfører os som patienter.

 Lærerens læreragtige adfærd gør, at eleverne ser sig selv om elever.

1) Bevægelse og positionering i rummet.

De fleste lærere bevæger sig. (Eleverne sidder ofte stille).

Regel: ”Læreren må godt, men eleverne må ikke:”

 2) Læreren bruger rekvisitter. Både symbolsk og praktisk betydning. Tavlen er f.eks. med til at indramme det der foregår som undervisning.

 3) Berøring af elever. ”Et middel læreren anvender for at få elevens fulde opmærksomhed.”

”Kan understrege et autoritetsforhold:”

 4) Schhhh!

”Nogle lærere anvender lyden op til 20 gange i løbet af en lektion,

mens andre slet ikke bruger den” (S. 82).

 5) Offentlig monolog. Tænke højt. Gæt hvad læreren tænker.

 6) Højrøstet eller dæmpet tale. ”Deres tale går gennem marv og ben.”

 7) Holde kunstpause. Signalerer en forventning til eleverne. Kan virke som noget ildevarslende.

 8) Afbryde. (Det er mig der bestemmer, hvad der foregår, hvornår)

 9) Retorisk udspørgen. (Fiske). Hvis eleven ikke svarer, spørger læreren om det samme igen.

 ”Der er tale om en udveksling med et ret særpræget mønster, som dog

Ikke giver anledning til at nogen undrer sig, når det foregår i en skole”

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s