Kompetencematrix. Bente Jensen 2002


Supplement til indlægget Hvad er kompetence? her på bloggen.

”Ethvert kernekompetenceområde rummer altså planer der bevæger sig fra det manifeste til det latente. Alle tre planer er i spil med hinanden.” (Jensen, B. 2002, s. 39).

Vigtige kategorier:

1)      Det uudfoldede aspekt

2)      Det udfoldede aspekt.

(Se figur side 48. Tekst side 46 ff. Jensen, Bente. 2002))

Bemærk at kompetencen har både samfundsmæssige og personlige sider. (Ibid. side 42).   horisontal og  vertikal læsning af skemaet, bredde og dybde.

I den korte version er kompetence noget man har, fordi man ved noget, gør noget og vil noget.

Kompetencer er personlige (jf. meningsplan). Kompetencer er dynamiske (kontekstualiserbare) (Jf. refleksivt plan). Jeg fremhæver dette, fordi det passer godt ind i et samfund, der er præget af udvikling (forandring) og individualisering.

Kompetencer udvikles i samspillet mellem viden og refleksion, handling og personlig mening.

Kilde:  Jensen, Bente. Kompetence og pædagogisk design. Hans Reitzels Forlag, 2002))

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s