Skolen i Finland – Pasi Sahlberg – “We have a dream”


(Interview i The Atlantic 29 dec. 2011)

“When President Kennedy was making his appeal for advancing American science and technology by putting a man on the moon by the end of the 1960’s, many said it couldn’t be done,” Sahlberg said during his visit to New York. “But he had a dream. Just like Martin Luther King a few years later had a dream. Those dreams came true. Finland’s dream was that we want to have a good public education for every child regardless of where they go to school or what kind of families they come from, and many even in Finland said it couldn’t be done.”

As for accountability of teachers and administrators, Sahlberg shrugs. “There’s no word for accountability in Finnish,” he later told an audience at the Teachers College of Columbia University. “Accountability is something that is left when responsibility has been subtracted.”

Since the 1980s, the main driver of Finnish education policy has been the idea that every child should have exactly the same opportunity to learn, regardless of family background, income, or geographic location. Education has been seen first and foremost not as a way to produce star performers, but as an instrument to even out social inequality.

In the Finnish view, as Sahlberg describes it, this means that schools should be healthy, safe environments for children. This starts with the basics. Finland offers all pupils free school meals, easy access to health care, psychological counseling, and individualized student guidance.

“In fact, since academic excellence wasn’t a particular priority on the Finnish to-do list, when Finland’s students scored so high on the first PISA survey in 2001, many Finns thought the results must be a mistake. But subsequent PISA tests confirmed that Finland — unlike, say, very similar countries such as Norway — was producing academic excellence through its particular policy focus on equity.”

Læs hele interviewet her.

Link til  Finnish Lessons: What Can the World Learn from Educational Change in Finland? af Pasi Sahlberg, director of the Finnish Ministry of Education’s Center for International Mobility. Link til bogens hjemmeside: http://www.finnishlessons.com/

Pasi Sahlbergs blog: http://www.pasisahlberg.com/blog/

3 thoughts on “Skolen i Finland – Pasi Sahlberg – “We have a dream”

  1. Hilmar Laursen Post author

    I Danmark har vi også haft en drøm!
    I bogen Kulturkampen (1997) af Holger Henriksen kan du læse om enhedsskolens historie og begreb: ”Enhedsskolen er en organisation af skolen, der uanset elevernes baggrund (nationale, religiøse, sociale eller økonomiske forudsætninger) giver lige adgang for alle i en skolepligtig alder.
    Enhedsskolen forbereder ikke til nogen særlig stand, klasse, uddannelse og erhverv; skolens sigte er almen dannelse”
    Holger Henriksen, Kulturkampen 1997 side 9.

    Han ser skolens udvikling i de senere år som en kulturkamp mellem enhedsskolens værdier og herunder den demokratiske dannelse og liberalismen: “I den teknisk videnskabelige civilisation koncentreres der umådelig magt. Markedsøkonomien (kapitalismen), adfærdsvidenskaben (behaviorismen) og informationsteknologien er enorme magtmidler i hænderne på mere og mere anonyme magthavere. Her er scenen sat for en tidsånd, der i stigende grad er en belastning for enhedsskolen.” s. 112. Og “gør den liberalistiske drøm om frigørelse af det enkelte menneske til en illusion.” s.120

    Svar
  2. Hilmar Laursen Post author

    For de historisk interessede blev tankerne om enhedsskolen fremført af den tjekkiske pædagog Johan Amos Comenius (1592-1670). (Ofte fremhævet som pædagogikkens første store tænker). I Frankrig af matematikeren, greve Condorcet (1743-1794) og i Tyskland af Adolf Diesterweg (1790-1866). “Enhedsskolen var knytte sammen med demokrati og oplysningstid, men også til en ny pædagogik, hvor fornuft og selvvirksomhed var centrale begreber.” Kulturkampen, 1997, s. 23. Jeg har selv skrevet lidt om den officielle tænkning om demokratisk dannelse fra 1937 til 1993 her: http://lektorlaursen.wordpress.com/udgivelser-og-afhandlinger/den-officielle-taenkning-om-demokratisk-dannelse-2004/

    Svar
  3. Hilmar Laursen Post author

    Bemærk, at der er knyttet nogle grundlæggende pædagogiske udfordringer til enhedsskolen! De kan fortættes i nogle spørgsmål.
    Hvad er almen dannelse i et pluralistisk samfund? (Hvilket indhold vedrører alle? Hvilke værdier? (jf. skolen for alle) Er fælles kultur mulig?
    Hvad er lige adgang til uddannelse i et samfund præget af ulighed?
    Hvad er den rette balance mellem individets frihed (den personlige udvikling) og skolen som kulturelt fællesskab, eleverne skal indføres i? (Læs om dannelsen treenighed her: https://peadagogikogdidaktik.wordpress.com/2011/01/09/hvad-f-er-dannelse/)

    Svar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s