Khan Academy – Fremtidens uddannelse?


Der kommer stadig flere muligheder for at få undervisning på Internettet. Khan Academy er  måske det største site. Udover at det tilbyder en lang række lektioner i form af videoklip, hvor der tegnes og fortælles, så sker der også noget, når undervisningen foregår hjemme, og hjemmearbejdet (træningen) foregår i skolen. (Flipping the classroom). Elevernes forberedelse er at se undervisningen derhjemme, og i skolen arbejder de så med øvelser, der konsoliderer begreberne og færdighederne. Lærerens rolle bliver at være støtte for den enkelte elev, når hun går i stå eller har spørgsmål til arbejdet. Du kan se mere her:

Og Khan Academy her.

I Danmark har vi f.eks. Træneren på EMU og Frividen.dk, som bestemt også er et besøg værd.

Indlægget her er primært tænkt som inspiration, så du selv kan undersøge sagen nærmere.

Nogle væsentlige pædagogiske spørgsmål kunne være:

– hvilke dele af læreplanens indhold kan vi med fordel arbejde med ved at “flippe” klasserummet og anvende undervisning på Internettet? Hvilke former for indhold og mål kan vi nå gennem den form for undervisning?

– er formen anvendelig for alle elever?

– er systemerne stabile og kan vi forvente at adgangen til dem forbliver fri?

– hvad er det for et syn på undervisning, der ligger mere eller mindre implicit i formidling af viden gennem videoformidling? (Kundskaben (den symbolske rekonstruktion af den) er brudt ned i dele, der præsenteres i en valgt (logisk?) rækkefølge).

Osv.

Hvad tænker du?

3 thoughts on “Khan Academy – Fremtidens uddannelse?

  1. Niels Jakob

    Både Khan Academy, KMD, Løkkefonden og Basidia bygger, så vidt jeg kan se, deres platforme og materialer på en overbevisning om, at læring finder sted gennem monologisk instruktion. Det er der i og for sig ikke noget forkert i, for instruktion kan godt føre til læring, hvis man med ’læring’ primært forstår elevens evne til at fastholde og huske information. Særligt de mange gentagelser kan lede til, at informationerne til sidst sidder fast hos eleven.

    Hvis man med ’læring’ derimod OGSÅ mener, at eleverne skal kunne tage informationerne med sig og gøre dem til deres egne – ja, at de måske endda skal kunne anvende det de har lært i andre sammenhænge – så er instruktionen efter min mening kun en lille del af det at lære.

    Hvis man for alvor vil rykke ved brugen af it i undervisningen, er det efter min overbevisning de dialogiske og polyfone samarbejds- og kommunikationsværktøjer man skal satse på. At anvende it til instruktion er den nemmeste måde at anvende it på – det kan både PowerPoints, videoer, i-bøger og de fleste apps til iPad og Android anvendes til. Underviseren er stadig i kontrol – han doserer informationen til eleverne – enten gennem sit oplæg, eller gennem de materialer og apps han har udvalgt.

    At bruge de polyfone og dialogiske værktøjer, derimod, kræver at underviseren slipper magten i undervisningsrummet, og lader eleverne deltage i en fælles afprøvning af den information de hver især sidder inde med, eller som de kan hente hos de eksperter, som de vælger at inddrage i arbejdsfællesskabet. Det er ikke nødvendigvis en let øvelse at anvende sådanne værktøjer, hverken for underviseren eller eleverne, og man kan ikke nødvendigvis måle elevernes udbytte af et sådant forløb ved hjælp af en standardiseret test. Til gengæld kan man være næsten helt sikker på, at eleverne kan bruge det de har lært i andre sammenhænge, ligesom de med stor sikkerhed er langt mere motiverede for at arbejde på denne måde, end de er for at se en instruktionsvideo og løse en testopgave.

    Svar
  2. Hilmar Dyrborg Laursen Post author

    Khan Academy på dansk: http://www.kmd.dk/da/presse/pressemeddelelser_og_nyheder/Pages/L%C3%B8kkeFonden-og-KMD-bringer-Khan-Academy-til-Danmark.aspx

    Fakta om Khan Academy
    Khan Academy er et videobaseret og gratis undervisningssystem, som ved hjælp af korte videoer på internettet og konkrete øvelser gør det muligt at målrette undervisningen efter den enkelte elevs behov. Filosofien er ret enkel. Eleven ser en kort film, der forklarer et emne og øver sig derefter på nogle opgaver. Går eleven i stå med en øvelse, kan han eller hun se videoen igen og på en enkel måde blive guidet igennem regnestykket i deres eget tempo. Når eleven mestrer stoffet, går de videre til det næste emne og nye opgaver.

    Udvalgte skoler i USA har valgt at supplere undervisningen med Khan Academy. På sigt kan det frigøre tid i klasseværelset til mere praktiske undervisningsprojekter, der bl.a. kan være til stor gavn for drengene.

    LøkkeFonden og KMD bringer det kommende år Khan Academy til Danmark ved i første omgang løbende at oversætte og indtale op mod 1.000 videoer på dansk.

    Videoerne bliver løbende i takt med at de oversættes frit tilgængelige for alle skoler, elever, forældre og lektiecafeer. I første omgang vil LøkkeFonden og KMD fokusere på matematikvideoerne, og som en del af dette arbejde, vil der også blive udarbejdet en guide, der viser hvordan videoerne passer til undervisningsplanen i folkeskolen.

    Se en dansk demovideo på LøkkeFonden.dk og læs mere om Khan Academy på khanacademy.org, hvor alle videoer og øvelser ligger frit tilgængeligt.

    Svar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s