Er du klar til lærerjobbet? Selvegnethedsdiagnose ved Prof. Andreas Helmke 2013.
(Undervisningskvalitet og lærerprofessionalitet. Dafolo 2013, s. 121)
Jeg har tænkt, at humor var afgørende og måtte tilføjes som K4-niveauet i E. L. Dales klassiske model over tre kompetenceniveauer, der i den korte form lyder: K1 – gennemførelse af undervisning; K2 – planlægning af undervisning; K3 – kritisk refleksion over undervisning. Jeg tænker humor som en livsholdning forstået som en kærlig og tilgivende omgang med egen og andres ufuldkommenhed. Vi vil det så godt, men kan ikke altid finde ud af det i en verden med modsatrettede krav, kompleksitet og begrænsende rammer . Humoren hjælper os med, at fastholde den gode vilje (idealerne), samtidig med en bevidsthed om, at vi jo nok aldrig når dem. Måske lykkes det glimtvis, og måske er det godt nok, som Paulo Freire sagde!
Humoren kan hjælpe os med, at vi i ramme alvor kæmper for en bedre pædagogik og undervisning, samtidig med, at der er en række vilkår, der meget af tiden gør det ret vanskeligt at se mulighederne for det.
Så kalder det vel også lidt på humoren, at et egnethedskriterium er beredvillighed til anstrengelse og afsavn, men mon ikke det går, hvis det afvejes med rekreation, afslapning og hjertevarme?
Det forekommer mig, at en fællesnævner for en lang række kriterierne i sevlegnethedsdiagnosen er evnen til at kombinere distancering og nærhed.