Målstyret undervisning kan bestemt overdrives!


Dion Sommer har undersøgt langtidsvirkningerne af en fri og en læringsstyret tilgang til børn i tiden indtil de begynder skole. Du kan læse om det i bogen Læring, dannelse og udvikling. Kvalificering til fremtiden i daginstitution og skole, der netop er udkommet.

“Didaktisk, målstyret læring og instruktions-pædagogik fører ikke til senere gevinst. Det er dybt ironisk, at den type tidlig indsats, som man tror, senere vil give bedre skolestart, fører til det helt modsatte resultat: Fremtidige kompetencer i matematik, natur- og sprogforståelse styrkes ikke, men forringes. Hertil kommer mere præstationsangst, forværret selv- og impulskontrol, mere hyperaktivitet, aggression og urolig adfærd. Tidlig ‘academics’ er således ifølge evidensen helt forfejlet, da den resulterer i ‘tidlig-start-senere tab'”, skriver Dion Sommer i følge Folkeskolen.dk. (http://www.folkeskolen.dk/555858/ny-bog-tidligt-laeringsfokus-forringer-udbyttet-for-smaa-boern).

En af bogens konklusioner er i følge Folkeskolen.dk: “Børn, der tidligt har skullet lære grundlæggende “akademiske” færdigheder, er klart dårligere forberedte, hvad matematik og naturforståelse og -færdigheder – både ved skolestart og senere i uddannelsesforløbet – sammenlignet med børn fra “det hele barn” miljøer. Hertil kommer disse stærkt bekymrende langtidskonsekvenser: Tidlig “academics”-pædagog instruerede børn havde senere – sammenlignet med børn fra “det hele barn” og “legende lærende” institutioner – mindre selvtillid; negative holdninger til skole; mere præstationsangst; troede mindre på succes; var mindre selvstændige og udholdende ved opgaveløsning.” (http://www.folkeskolen.dk/555858/ny-bog-tidligt-laeringsfokus-forringer-udbyttet-for-smaa-boern).

Men også i skoletiden kan det overdrives. Thomas Nordahl er f.eks.  inde på, at vi ikke skal overdrive målstyret undervisning i Det ved vi om vurdering for læring, Dafolo 2012. Her skriver han bl.a. “En for stærk målstyret undervisning er altid i fare for at overforenkle udfordringer knyttet til pædagogisk praksis og kan bidrage til at reducere elevernes læringsudbytte. Dette blev i høj grad dokumenteret og kritiseret i 1970érne, og det er lidt underligt, at dette stærke fokus på mål og målkriterier til dels genopstår i konceptet ” Vurdering for læring”.” (Nordahl 2012, s.10).

Der er altså også her tale om nogle balancer, der kræver dømmekraft, hvad tidens ensidige fokus på evidens og bl.a. læringsmålstyret undervisning, synes at overse. Vi der kender historien og som tror på, at det kloge og gode finder vej til sidst, fordi det viser sine resultater i livet, er nok ikke så bange for udviklingen set i det lange perspektiv, men hvad med det korte!

 

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s