Når ydre belønning underminerer indre motivation – nogle systematiske reviews om undermineringeffekten.


Jeg har tidligere (Laursen 2013) henvist til undermineringseffekten, der dækker over det fænomen, at ydre belønning kan underminere indre motivation. Oversat til klasseværelset så prøver vi at få eleverne til arbejde med indholdet ved at belønne dem med stjerner, frikvarter, PALS-kort, bolcher og gulerødder, og samtidig er der altså forskning der peger på, at vi risikerer at underminere den indre motivation i forhold til det faglige eller tværfaglige indhold, som vi arbejder med. Kan lysten til at lære, der er et af skolens formål, således undermineres af uvidenhed om, hvordan menneskets motivation virker?

I februar 2017 kom hovedværket Self-Determination Theory af Richard M. Ryan og Edvard L. Deci, der ifølge mine kilder er hovedværket, når det gælder indre motivation (intrinsic motivation). Det er mere end 30 år siden, der er kommet en samlet fremstilling i bogform, så der er samlet op på rigtig meget på de mere end 700 sider i den nye bog, og det vil jeg forsøge skrive en introduktion til senere, for jeg tror på, at den teori får vind i sejlende i de kommende år og den kan bruges til at hjælpe uddannelsessystemet i en mere frugtbar retning, hvor mennesker trives i lærende fællesskaber og udvikler deres kompetencer og evne til kvalificeret selvbestemmelse.

SDT2017DECIandRyan

I denne sammenhæng er det blot nogle kilder vedr. undermineringseffekten, som jeg vil henvise til, og som flere studerende har spurgt efter i forbindelse med vejledningen på Læreruddannelsen i Nørre Nissum.

Der er ifølge Deci og Ryan (2017) foretaget fem metaanalyser af belønningseffekter, og det er følgende:

  1. Rummel og Feinberg (1988): 45 studier var inkluderet og der blev fundet stærk støtte til undermineringstesen – at kontrollerende belønninger underminerede indre mottivation.
  2. Wiersma (1992):  Inkluderede 16 studier. “Results showed thats rewards undermined intrinsic motivation, complementing Rummel and Feinberg´s results.” (Deci og Ryan 2017, s. 141).
  3. Tang and Hall (1995): Inkluderede 50 studier. Dette review evaluerede også på opgave-afhængig og præstationsafhængig belønning og fandt, “that both tast-contingent and performance-contingent rewards undermined intrinsic motivation…” (Deci og Ryan 2017, s. 141).
  4. Cameron og Pierce (1994): Denne metaanalyse er den eneste der afviger i forhold til hovedkonklusionen. Der findes også undermineringseffekter (f.eks. af håndgribelig belønninger) men der findes også resultater, hvor der tilsyneladende ikke var nogen undermineringseffekt på flere områder. (f.eks. præstationsafhængige belønninger). Deci og Ryan (2017) skriver om reviewet: “Yet their analyses were fraught with errors, inappropriate comparisons, and invalid interpretations, and these were specifically detailed and tabled in Deci et al. (1999). When their errors and misjudgements were corrected and the studies they have omitted were included in the Deci et al. (1999) meta-analyses…the results were consistent with Rummel and Feidberg (1988), Wirsma (1992), and Tang and Hall (1995).” Deci og Ryan (2017, s. 121). (På trods af den videnskabelige redegørelse i Deci et al. (1999) er der stadig behaviorister der henviser til Cameron og Pierce´s fejlbehæftede metaanalyse fra (1994)
  5. Den femte meta-analyse er netop Deci et al (1999): Den gennemgås indgående i Deci og Ryan (2017). Konklusionen er som nævnt ovenfor. Ydre beløning underminerer ofte indre motivation.

Her er kilderne, så du selv kan gå videre. Husk du kan klippe titlen ind i Google Scholar, og se med det samme om publikationen skulle være tilgængelig fil online.

Cameron, J., & Pierce, W. D. (1994). Reinforcement, reward, and intrinsic motivation: A meta-analysis. Review of Educational research, 64(3), 363-423.

Deci, E. L., Koestner, R., & Ryan, R. M. (1999). A meta-analytic review of experiments examining the effects of extrinsic rewards on intrinsic motivation.

Laursen, H. D. (2013). PALS–der ér grund til bekymring. Unge Pædagoger.

Rummel, A., & Feinberg, R. (1988). Cognitive evaluation theory: A meta-analytic review of the literature. Social Behavior and Personality: an international journal, 16(2), 147-164.

Ryan, R. M., and E. L. Deci. “Self-determination theory: Basic psychological needs in motivation, development, and wellness.” New York: Guilford Publishing (2017).

Tang, S. H., & Hall, V. C. (1995). The overjustification effect: a meta‐analysis. Applied Cognitive Psychology, 9(5), 365-404.

Wiersma, U. J. (1992). The effects of extrinsic rewards in intrinsic motivation: A meta‐analysis. Journal of Occupational and Organizational Psychology, 65(2), 101-114.

Link til teksten online

Reklamer

2 thoughts on “Når ydre belønning underminerer indre motivation – nogle systematiske reviews om undermineringeffekten.

  1. Peter Fogde Mikkelsen

    Interessant, men også udtryk for en meget skarp adskillelse mellem ydre og indre styring. Som menneske (og særligt elev) får man konstant reaktioner fra omgivelserne. Smil, kommentarer, ros, ignorering mm er vel også en form for ydre påvirkning, som man reagerer på. Hvis man som lærer ikke må påvirke, reduceres man til facilitator for elevens egen udvikling. Eller har Ryan og Deci en anden forståelse af begrebet ydre styring? Og hvordan adskilles den i praksis fra indre styring?

    Svar
    1. Hilmar Dyrborg Laursen Post author

      Jeg tænker selv, at man som lærer er ansat til at påvirke, men også at man netop har et ansvar for at forholde sig til, hvilke påvirkninger, der er legitime og hjælpsomme for eleverne i forhold til deres læring og dannelse. Deci og Ryan har forsket i mange forskellige former for motivation, og de er helt bevidste om, at vi ikke altid kan forlade pædagogikken på elevernes indre motivation, bl.a. fordi der er samfundsbestemte mål. Her har de virkelig en interessant og empirisk forankret teori om forskellige former for ydre motivation (differentierede former), hvor de af dem der forsøger at støtte eleverne i, at gøre indholdet meningsfuldt for dem (f.eks. ved at begrunde hvorfor de skal arbejde med indholdet, hvad det kan bruge det til i deres liv osv.), også er dem, der har den bedste effekt, og som efter min opfattelse passer bedst til folkeskolens formål om at eleverne skal udvikle lyst til at lære m.v.. De former der fungerer dårligst ifølge Deci er Ryan og deres omfattende forskning, det er så dem, hvor motivationen løsrives fra indholdet. (Man giver stjerne, karakterer, kort osv.). Du kan evt. læse om de forskellige former for ydre motivationer i Niemic, C. P., & Ryan, R. (2009). Autonomi, kompetence og indbyrdes relationer i klasseværelset. I Kognition og Pædagogik, (74).
      Tak for din kommentar.

      Svar

Skriv et svar til Hilmar Dyrborg Laursen Annuller svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s