At konstruere en meningsfuld og dynamisk fortælling om undervisning


Overordnet set kan min egen antagelse sammenfattes i, at studiet i almen didaktik handler om at konstruere en meningsfuld og dynamisk fortælling om undervisning.

–          Konstruere fordi den skabes af den studerende i en vedvarende dialog mellem egen forforståelse, kulturens redskaber, andre mennesker og praktiske erfaringer med undervisning.

–          Meningsfuld for den enkelte, den kultur og det samfund, som den skal virke i, fordi den kan begrundes og er rimelig i forhold til samfundets normer.

–          Dynamisk så den udvikles i forhold til ny viden, nye udviklingstendenser i samfundet, nye udfordringer i skolen og nye erfaringer.

–          Fortælling – fordi det er gennem eksternalisering, at vi bliver bevidste om, og bedre stand til at kommunikere om vores antagelser, holdninger, begrundelser og teorier om undervisning. Fortælling (set som en proces) hjælper os til at ordne, skabe struktur og mening. Og når den bliver synlig for os selv, så åbner den op for alternative fortællinger.

Der mit håb, at arbejdet med fagets indhold kan bidrage til konstruktionen af en sådan meningsfuld og dynamisk fortælling om undervisning.

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s