Tema 1: Undervisning set i lyset af rammer, formål …


…og flerfaglig progression 

Undervisningen i skolen foregår ofte i fag med faglige perspektiver. Faget almen didaktik sætter imidlertid fokus på perspektiver, der går ud over og er fælles for fagene, for at sikre en sammenhæng og progression i det der foregår i skolen, bl.a. ved at skabe bevidsthed om de fælles perspektiver, der er med undervisningen i alle fag og i de tværfaglige forløb i skolen. I dette studieforløb er der således fokus på, hvordan lærerne kan samarbejde om og sikre flerfaglig progression i forhold til en gruppe elever, og hvordan de kan samarbejde om arbejdet med tværfaglige emner og problemstillinger set i lyset af dannelsesperspektiver og formål med undervisningen i skolen.

(Stikord: Folkeskolens formål, faghæfte 47, bestemmelser om evaluering, undervisningsdifferentiering, medbestemmelse, tværgående emner og problemstillinger, Regler for klassens arbejde, fælles holdninger til elevernes dannelse m.v.)

Mål fra studieordningen

Punkt a) 1) analysere skolens formål, mål og indholdsbestemmelser for såvel egne linjefag som for andre fag som grundlag for at udarbejde en sammenhængende undervisning, der sikrer en a) bred flerfaglig progression i relation til en gruppe af elever og b) for at indgå i undervisningen, hvor tværgående emner og problemer er i centrum

Punkt h) at samarbejde med kolleger om at udarbejde fælles faglige og pædagogiske mål, fælles indhold og fælles former for undervisningen af elever,

 

CKF-områder:

Punkt c: Skolens lovgrundlag, fag- og tværfaglighedsforståelser, undervisnings- og læringssyn.

Punkt d: Internationale konventioner og lovgivning, herunder om tavshedspligt, underretningspligt og videregivelse af oplysninger.

Punkt a: Didaktiske udfordringer på samfundsniveau, på organisationsniveau, på relationsniveau og på individniveau med henblik på at beskrive, analysere og udvikle undervisning.

Punkt J: Planlægning og evaluering af undervisning i et kollegialt samarbejde, herunder udarbejdelse af elev-, undervisnings- og årsplaner.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s