Tema 3: Didaktisk og empirisk analyse af undervisningspraksis – elevens læringsudbytte i et udviklingsperspektiv.


 Herunder evaluering.

Mål:

  • d) at beskrive, analysere og vurdere undervisningspraksis og elevens læring, med henblik på at opstille problemstillinger for skolens udvikling,
  • c) at iagttage, analysere og vurdere elevens kompetencer på tværs af fag og i lyset af elevens alsidige udvikling.
    • Iagttagelse, beskrivelse, analyse og vurdering af undervisning på grundlag af kriterier for god undervisning og på grundlag af forsknings- og erfaringsbaseret viden i et udviklingsorienteret perspektiv

CKF:

 

  • Didaktiske teorier om mål, indhold og læseplaner, undervisnings- og arbejdsformer, evaluering, brug af evalueringsresultater, undervisningsdifferentiering og medbestemmelse.

 

 

One thought on “Tema 3: Didaktisk og empirisk analyse af undervisningspraksis – elevens læringsudbytte i et udviklingsperspektiv.

  1. Nanna Holmgaard Andersen

    I forbindelse med arbejdet med bogen didaktik 2.0 snakkede vi en del om nødvendigheden af at undervise eleverne i at håndtere 2.0. Jeg kan tydeligt mærke på mig selv, at netstudier i bloggens form er en udfordring. Størstedelen af min uddannelse har været baseret på kilder med indholdsfortegnelse, dvs. kilder, der er opbygget efter en klar, lineær struktur, som man hurtigt kan danne sig et overblik over. Det har været et kvalitetskrav for læremidler i lang tid, at de netop skulle tilstræbe en lineær struktur, som giver løfter om, at bevægelse fra start til slut gennem værket sikrer en udtømmende og logisk struktureret tilegnelse af stoffet. En blog som denne stiller derfor store krav til en ‘gammel’ studerende som mig. Den struktur, jeg gerne vil indordne den nye vinformation i, får jeg ikke foræret. Jeg skal selv skabe den, og det vil være vanskeligt at skabe den lineært. Den vil snarer få karakter af et mind-map. (Måske er denne anskuelse mere i overensstemmelse med virkeligheden.) En didaktisk opgave kunne være at undersøge, hvorvidt tidens elever slås med den samme strukturelle kamp. Hvis de gør, må der tilrettelægges undervisning, som støtter deres mulighed for at arrangere web 2.0-informationer som struktureret viden hos dem selv. Her kan man overveje, om teorier om læringsstile skal på banen, så man sikrer, at hver enkelt elev får et struktureringsredskab, der passer til deres ‘stil’.

    Svar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s