Tema 2: Dannelse i sociologisk perspektiv


Det andet tema handler om dannelse set i et sociologisk perspektiv, dvs. samfundsudviklingens betydning for den pædagogiske opgave der ligger i undervisning, opdragelse og dannelse: Hvilke pædagogiske tendenser gør sig gældende i senmoderniteten og hvorfor? Hvilke særlige udfordringer er knyttet til opdragelse og dannelse i senmoderniteten? Hvordan ser de dominerende diskurser om folkeskole og undervisning ud anno 2009? Hvilke pædagogiske teorier kan bidrage med frugtbare perspektiver på de afledte udfordringer og dilemmaer?

Dannelsesspørgsmål er samfundsspørgsmål i to betydninger. Pædagogisk virksomhed foregår i en samfundsmæssig kontekst, der dels påvirker opdragelse og dannelse og dels bliver påvirket af opdragelse og dannelse:
Hvis vi skal forstå de dominerende pædagogiske tendenser skal vi også forstå den samfundsmæssige baggrund for disse tendenser.
Og hvis vi skal tage stilling til hvad eleverne i skolen skal dannes til som mennesker, så må vi bl.a. vide noget om det samfund, som eleverne skal være mennesker i.

One thought on “Tema 2: Dannelse i sociologisk perspektiv

  1. Frans Bach

    “Man can learn nothing except by going from the known to the unknown”
    Citat: Claude Bernard. ”An Introduction to the Study of Experimental Medicine” 1927

    Svar

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s