Tema 4: Pædagogisk forsknings- og udviklingsarbejde


Tema 4: Lærerfaglige opgaver i dagens skole | Pædagogisk forsknings- og udviklingsarbejde Ifølge Bekendtgørelsen er målet også (pkt. e), at I bliver i stand til at ”gennemføre, analysere og vurdere pædagogiske undersøgelser og forskning samt udarbejde fagligt begrundede løsninger på basis heraf”.

Baggrunden er dels at mange i disse år er af den formening, at pædagogisk forskning skal have større betydning for praksis, dvs. at pædagogisk praksis i højere grad skal bygge på videnskabeligt dokumenteret viden (evidensbaseret pædagogik) end på grundholdninger alene.
En anden begrundelse er at den gode pædagogik aldrig er en fuldendt og statisk størrelse, men en dynamisk praksis som man udvikler med udgangspunkt i viden om eleverne, skolens kultur og andre rammefaktorer.
Et tredje perspektiv er bacheloropgaven på uddannelsens 4. årgang, hvor der stilles krav om anvendelse af videnskabelig metode og akademisk arbejdsmåde, og hvor der kræves inddragelse af empiri i en eller anden form i opgavens undersøgelse.

Derfor skal I vide noget om pædagogisk forskning og også selv prøve at gennemføre en mindre undersøgelse.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s