Litteraturliste
(Du kan finde kilderne nævnt på de andre sider her).
Forfatter | Titel, forlag og udgivelsesår |
Andersen Heine, red (1996) | KLASSISK OG MODERNE SAMFUNDSTEORI. Hans Reitzels Forlag 1996. Uddrag |
Aarkrog, Vibe (2003) | Mellem skole og praktik. Phd. Afhandling. DPU 2003. |
Bergem, Trygve (1994) | Tjener aldri herre. NLA-forlaget, 1994 |
Berthelsen, P. (1994). | For evigt forbundet. De almenpsykologiske potentialer i Kohuts selvpsykologi. Psyke & Logos, 15: 267-315 |
Bjerg, Jens. m.fl. (1982) | Kulturel og social reproduktion i klassesamfundet. Institut for uddannelsesforskning, medieforskning og videnskabsteori, 1982. |
Borgnakke, Karen (1996) | Procesanalytisk teori og metode bd. 1.Pædagogisk feltforskning og procesanalytisk kortlægning.Thesis, 1996. |
Bourdieu, Pierre (1997) | Af praktiske grunde, Hans Reitzels Forlag, 1997. |
Bruner, J. (1999). | Mening i Handling. Klim Århus |
Bruner, J. (1998). | Uddannelseskulturen. Munksgaards Forlag København |
Callewaert, Staf (1998) | Til kritikken af den pædagogiske teori. Institut for Filosofi, Pædagogik og Retorik Københavns Universitet Amager, 1998. |
Callewaert, Staf (1992) | Kultur, pædagogik og videnskab.Akademisk Forlag, 1992. |
Callewaert, Staf (1987) | Om pædagogisk teori som plage. DPT Nr. 6/1987. |
Callewaert, Staf (1994) | Om det som (måske) savnes i dansk pædagogisk forskning. DPT 4/1994. |
Callewaert, Staf (1996) | Tavs viden er ikke regelviden – En præcisering af Bourdieus praktikteori. In Praktikteori i sundhedsvidenskab, Karin Anna Petersen (red.), 1996. |
Colnerud, C. og Granstrøm, K. (1998) | Respekt for lærere – Om læreres professionelle redskaber – fagligt sprog og faglig etik. KLIM, 1998. |
Dale, Erling Lars (1989) | Pedagogisk proffesjonalitet, Gyldendahl N. F ,1989. |
Dale, Erling Lars (1993) | Den profesjonelle skole. Ad Notam Gyldendal AS, 1993. |
Dale. Erling Lars (1999) | Pædagogik og professionalitet. KLIM, 1999. |
Dirckinck-Holfeld, Lone m.fl. (1993) | Forståelse og forandring i læreprocesser. DPT 2/1993. |
Djurhuss, S. k. m.fl. (1991) | Nye seminarier – Nye tider, Århus f.sem.. 1991. |
Elle, Birgit (1998) | Lærer-stykker – om praksis og teori i lærerjobbet. In Pædagogik en grundbog til et fag, Jens Bjerg (red.), Hans Reitzels Forlag, 1998 |
Eriksen, Frits Hedegaard (1985) | Formidling af pædagogisk udviklingsarbejde, 1985 |
Flyvbjerg, Bent (1991) | Rationalitet og magt. Akademisk Forlag,1991. |
Flyvbjerg, Bent (1993) | Sokrates brød sig ikke om case-metoden. DPT 2/1993. |
Gabrielsen, Tone Saugstad (1995) | En diskussion af forholdet mellem pædagogikkens teori og praksis.
DPT 2,1995. |
Gadamer, Hans Georg. (2001) | Teoriens Lovprisning.????2001 |
Giesecke, Hermann (1981) | Indføring i pædagogik. N.N.F.A.B. 1981. |
Gustavsson, Bernt. (2001) | Vidensfilosofi. Klim 2001. |
Habermas, J. (1968) | Erkenntnis und Interesse. Franfurt am Main: Suhrkamp Verlag 1968 |
Habermas, Jürgen (1981) | Teorien om den kommunikative handlen. Aalborg Universitetsforlag, 1981. |
Hansen, J.T. (1997). | Lærerens møde med eleven. I: Kirsten Krogh-Jespersen, m.fl.
(red.): Lærer i tiden: 47-65. Århus: Forlaget Klim |
Hansen, J.T. (1999). | Stilladseringers selvobjektdimension: med blik for udvikling af
fænomenologisk tilværelseskompetence. I: J.T. Hansen & Klaus Nielsen (red.). Stilladsering: en pædagogisk metafor. Århus: Forlaget Klim. |
Hansen, J.T. (1998). | Dannelse, uddannelse, person og faglighed: om kvalificeret
selvbestemmelse som dannelsesidé. Psyke & Logos, 19 (2): 387-415. |
Hansen, J.T. (2000). | Psykologisk profil af Heinz Kohut. Psykologisk set, 16. årgang nr. 36. |
Hellesnes, Jon (1976) | Socialisering og teknokrati, 1976. |
Henriksen, Holger (1997) | Samtalens Mulighed, Eget forlag. 3. udg. 1997. |
Henriksen Spæt m.fl. (1984) | INTERVENTION OG MAGT I DEMOKRATISK SKOLEFORSK-NING. PPP23. Institut for Pædagogik og Psykologi, DLH, 1984 |
Hiim, Hilder og Else Hippe (1997) | Læring gennem oplevelse, forståelse og handling.
Nordisk forlag A/S, 1997. |
Horkheimer, Max m.fl (1994) | Oplysningens dialektik. Salerens bogklub, 1994. |
Højrup Thomas (1995) | OMKRING LIVSFORMS-ANALYSENS UDVIKLING
Museum Tusculanums Forlag,1995 |
Jacobsen, Bo (1989) | Fungerer læreruddannelsen, 1989. |
Jank, Verner. og Hilbert Meier (1991) | Didaktische modelle.Frankfurt am Main: Cornelsen scriptor, 1991. |
Jensen Bjarne Bruun & Karsten Schnack, red. (1993) | HANDLEKOMPETENCE SOM DIDAKTISK BEGREB Didaktiske studier bd. 2. DLH, 1993 |
Jensen, B. (1999). | Kompetencebegrebet –anvendt i en analyse af børns trivsel i eliteidrætten. Danmarks Lærerhøjskole København |
Jensen, Bente (2002) | Kompetence og pædagogisk design. Nordisk Forlag A/S 2002. |
Jensen, J. F. (1987) | Det tredje – Den postmoderne udfordring. Amadeus 1987. |
Jensen, Knud (1997) | NOTER TIL PÆDAGOGISK TEMA I SOCIOLOGISK BELYSNING. Institut for Pædagogik og Uddannelsesforskning, DLH, 1997 |
Kaspersen, Lars Bo (1995) | ANTHONY GIDDENS -INTRODUKTION TIL EN SAMFUNDSTEORETIKER. Hans Reitzels Forlag, 1995 |
Klafki, Wolfgang (1983) | Kategorial dannelse og kritisk-konstruktiv pædagogik. Udvalgte artikler ved Sven Erik Nordenbo. Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck. 1983 |
Kohut, H. (1990). | Selvets psykologi. Hans Reitzels Forlag A/S København |
Krogh-Jespersen, Kirsten m.fl. (red.) (1997) | De pædagogiske fag i læreruddannelsen. In Lærer i tiden, Kirsten Krogh-Jespersen m.fl. (red.). KLIM, 1997. |
Kvernbekk, Tone (1995) | Om erfaringstyranni og teori tyranni…
Nordisk pedagogik Vol 15, Nr 2, 1995, 88 – 96. |
Kvernbekk, Tone (2003a) | Om pædagogikkens faglige identitet. I: Pædagogik og lærerprofessionalitet. Tone Kvernbekk (red.) Klim 2003. (Norsk udgave 2001) |
Kvernbekk, Tone (2003b) | Erfaring, praksis, teori. . I: Pædagogik og lærerprofessionalitet. Tone Kvernbekk (red.) Klim 2003. (Norsk udgave 2001) |
Lauvås, P. og G. Handal (1983) | På egne vilkår.J. W. Cappelens Forlag a/s, 1983. |
Lauvås, P. og G. Handal (1990) | Vejledning og praktisk yrkesteori.J. W. Cappelens Forlag a/s, 1990. |
Løvlie, Lars. (2003) | Læreren i vore tanker. I: Pædagogik og lærerprofessionalitet. Tone Kvernbekk (red.) Klim 2003. (Norsk udgave 2001) |
Madsen, K. B. | Sammenlignende videnskabsteori. DLH.1980 |
Mogensen, Finn (1995) | Handlekompetence som didaktisk begreb i miljøundervisningen.Kbh, DLH, 1995 |
Mortensen Arne, red. (1984) | PÆDAGOGIK, MAGT OG TEKNOLOGI. Gyldendal, 1984 |
Mortensen Nils (1997) | STRUKTUR- OG AKTØRPROBLEMET I SYSTEMTEORETISK BELYSNING. Dansk Sociologi 2/97 |
Muschinsky, Lars Jakob (1998) | Pædagogik som fag – hvad skal man med det? Praktiseret videnskab og videnskabeliggjort praksis. In Pædagogik en grundbog til et fag, Jens Bjerg (red.), Hans Reitzels Forlag, 1998. |
Nielsen, Klaus m.fl (1997) | Current issues of apprenticeship. In Nordisk Pedagogik, vol 17, Nr 3, 1997. |
Nielsen, Mogens (1996) | Bilag 94, Dansk Magisterforening, 1996. |
Nielsen, Mogens (1992) | Om pædagogiske teorier som slogansystemer In Dannelse og viden bd.1. Kirsten Baltzer og Holger Hybschmann Hansen (red.), DLH, 1992. |
Nørager, Troels. (1985) | System og livsverden. Anis Forlag, 1985. |
Nørretranders, Tor (1991) | Mærk Verden. Gyldendal, 1991. |
Olsen, Evy (Synonym for en gruppe lærere) (1980) | Praksischok. Unge pædagoger, 1980. |
Pahuss, M. (1995) | Holdning og spontaneitet. KvaN |
Petersen, Karin Anna (1999) | Ifølge Bourdieu er den fornuft som vejleder praktikken ikke anvendt teori. Hvad er så teoriens rolle i professionspraktikker og uddannelser til disse?, Phd forelæsningsnotat Kbh., 1999. |
Petersen, Karin Anna (1996) | Ligheder og forskelle i nyere teorier om praktikerens erkendelsesgrundlag. In Praktikteori i sundhedsvidenskab, Karin Anna Petersen (red.), 1996. |
Postman Neil (1993) | Teknopolis – kulturens knæfald for teknologien. Narayana Press 1993. |
Rasmussen, Jens (1996) | Socialisering og læring i det refleksivt moderne.Unge Pædagoger, Kbh. 1996. |
Rognhaug Berit (1997) | Kunnskapssyn og yrkesutøvelse – Refleksjoner over kunnskapsbegrebet. In Refleksive lærerprocesser, Jens Christian Jacobsen (red.), Forlaget politisk tevy, 1997. |
Schnack, K. (red). (1994) | Action and Action competence as key concepts in critical pedagogy Didaktiske studier bd. 12, DLH |
Schön, Donald (2001) | Educating the reflective practioner, 1983. Den reflekterende praktiker. Dansk udgave. Forlaget Klim 2001. |
Sirotnik, Kenneth A. (1999) | Evaluering i skoleøkologisk perspektiv. In Kvalitet i skolen, Mads Hermansen (red.). Klim, 1999. |
Thyssen, Ole (1987) | Påfuglens øjne. Rosinante, 1987. |
Thielst, Peter (1991). | Selv psykologi. Nordisk forlag, København |
Wackerhausen, Steen | Teknologi, kompetence og vidensformer. In: Philosophia, årg.20,nr. 3-4. |
Wackerhausen, Steen (1997) | Apprenticeship, experts and intuintion. In Nordisk Pedagogik, vol 17, Nr 3, 1997. |
Ziehe, Thomas (1998) | Adieu til 70érne. I: Pædagogik en grundbog til et fag. Jens Bjerg (red.). Hans Reitzels Forlag 1998. |
Ziehe, Thomas (1997) | Om prisen på selvrelationel viden…In Refleksive læreprocesser. Jens Christian Jacobsen (red.). Forlaget politisk revy, 1997. |