Oversigt over teorier!


Piet Hein (Efter hukommelsen)

“At lave en primitiv filosofi

Med båse som men´skene inddeles i

Er en fejl hvoraf mange folk lider

Men vi er nogle mennesker der kun kan forstå

En måde at inddele men´skene på

Man skal inddele dem i individer.”

 
Et tankeeksperiment. Du skal sortere klodser efter farve eller form.

Alle de røde kommer i en kasse, alle de blå i en anden osv. Hvad gør du med dem, der både er røde og blå? Læs lige Piet Heins Gruk igen.
 

En klassisk måde at opdele teorier på: Deskriptive og normative teorier, (om henholdsvis hvordan virkeligheden er, og om hvordan virkeligheden bør være)
Pluralistiske teorier indeholder begge aspekter. Deskriptive teorier forsøger således at sige noget om, hvordan et aspekt ved virkeligheden, et genstandsfelt (samfundet, mennesket eller hvad der er i fokus) er. Normative teorier forsøger at pege på, hvorledes det bør være, angive retningen for samfundsudviklingen, menneskets dannelse osv.

NB:Den naturalistiske fejlslutning: Man kan ikke logisk aflede, hvordan virkeligheden bør være ud fra, hvordan den er! Selv om vi ved, at eksempelvis piger og drenge er forskellige, når de begynder i skolen, så fortæller den viden ikke noget om, hvorvidt vi skal opdele dem eller ej m.v. Selv vi kender vores placering i PISA, så fortæller det ikke noget om, hvad vi skal gøre!

I pædagogik og didaktik, der også er praktiske videnskaber, der er forpligtet på handlinger, er der også brug for normative teorier, der kan hjælpe os med at tage stilling til, hvilke værdier, hvilken dannelse osv. , som vi ønsker at fremme. Det er umuligt at opdrage og undervise (ansvarligt) uden stillingtagen til mål. (Normen kan så f.eks. godt være den enkeltes ret til at bestemme over sin egen udvikling).

Samtidig er pædagogik og didaktik, der udøves på baggrund af normative teorier alene naive og idealistiske. Vi må vide noget om børns læring, kultur, undervisning, samfundet osv., hvis vi skal have gode forudsætninger for at arbejde på vores mål.  

Du kan læse mere her: https://peadagogikogdidaktik.wordpress.com/laererens-side/analyse-af-teorier-refleksionsvaerkt%c3%b8j/

https://peadagogikogdidaktik.wordpress.com/laererens-side/teori-og-praksis/

Du kan desuden læse mere om videnskabsteori på: http://www.videnskab.dk/content/dk/temaer/tema_videnskabsteori

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s