MindView


Du kan se en kvikguide på Studienettet: https://studienet.via.dk/sites/via/it/It-dokumenter/Mindview%204%20Quick%20guide.pdf

På billedet kan du se et eksempel, hvor jeg har lavet et tankekort over læreruddannelsens moduler på 1. årg.  Nedenfor et billede af det udskrevne tankekort.

lærerensudd20131årg1

2013-10-25 09.14.40

Det kan altså lade sig gøre at lave ret store tankekort, og endda udskrive dem, så man kan se det hele i sammenhæng.

Jeg har anbefalet de lærerstuderende at prøve at arbejde med det i forbindelse med notetagning m.v. i undervisningen, og når de studerer på egen hånd. Sarah, der er studerende skriver:

Mindviewpræsentationer (eller andre tankekortsprogrammer) virker for mig som meget logiske og visuelt nemme måder at kommunikere noget på, fordi det hurtigere viser strukturer og sammenhænge, end fx i PP, og på den måde (måske) gør det jeg ønsker at fremstille mere modtageligt og optageligt for dem, der skal høre på mig.

I selve arbejdet med at danne tankekortet opstår der også, i hverfald nogen gange, dybere forståelser af det givne stof, fordi det indarbejdes og fordøjes af mig på en anden, og for mit hoved mere logisk, måde, end hvis jeg opstiller fx lister, der opsummerer. Det at det skrives ind i et visuelt sammenhængende hele gør, at jeg husker delene i helheden nemmere.

Jeg bruger Mindview i mit bachelorarbejde, og det har allerede kunnet samle alle mine brudstykker af ideer sammen til noget, der begynder at ligne nogle konturer af den færdige opgave.

Se screencast af eksempel på Sarahs arbejde her: http://screencast-o-matic.com/watch/c2Xf3fe2X5

Inspiration om mindmapping:

1) Dr. Karen Rohrbauck Stout, an associate professor at Western Washington University, has used concept mapping and mind mapping since she was an undergraduate, and now incorporates this assessment technique to improve her teaching in her own college classroom.

2) Hvad er det? Hvad er udbyttet af arbejdet med det? (3 min) Hvad siger studerende om det? Hvordan laver man dem? (6 min.) Best practice (18 min). https://www.youtube.com/watch?v=Po-aj31WXsM

Best practice:

1) Der skal arbejdes med det løbende i undervisningen. (17:51)

2) Begrebskort er en stor hjælp for svagere studerende (18:30)

3) Eleverne skal involveres i udviklingen af begrebskort. (19:00)

4) Kan bruges til at identificere, hvad eleverne har lært. Misforståelser m.v. (19:30)

5) Kan bruges til over tid at følge progression i elevernes læring (20)

6) Kan bruges til at opsummere undervisningens pointer f.eks. efter en time (21:20)

7) Elevernes arbejde med begrebskort kan støttes ved f.eks. at give dem begreber, der skal indgå i det og ved at lade dem samarbejde. (21:30)

8) Kan bruges af lærerne til at skabe overblik over læreplanen. (22:32)

(Som jeg har gjort det ovenfor med fagene i læreruddannelsen på 1. årg, hvilket har givet mig godt overblik over de forskellige moduler og deres sammenhæng).

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s