Observationsguide til undervisning (Helmke 2013)


Man kan naturligvis have forskellige opfattelser af, hvad det er vigtigt at se efter, og forskellige interesser. Et forskningsbaseret bud på et observationsskema findes i Undervisningskvalitet og lærerprofessionalitet af Andreas Helmke. Dafolo 2013, side 234 ff.

Skemaet er designet på baggrund af 10 kvaliteter ved god undervisning, som der er behandlet og argumenteret for i bogen. Eksempler er:

1. Klasseledelse, hvor der f.eks. observeres på om tiden blive brugt til læring, læreren har overblik, forstyrrelser mm.

2. Læringsfremmende miljø og motivation, hvor der f.eks. observeres på omgangstonen, ventetider, hvordan læreren omgås elevfejl m.m.

3. Strukturering, hvor der f.eks. observeres på om lærerens hovedsynspunkter bliver udtrykkeligt tematiseret, udtrykker læreren sig sprogligt prægnant, bliver stoffet struktureret m.m.

4. Aktivering, Åbner undervisningen for frirum, gør læreren sig umage med at få alle med, er eleverne aktivt med til at udforme undervisningen m.m.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s