Pædagogik og didaktik – for lærerstuderende i Vestjylland, Nørre Nissum og Holstebro.
”Viden og kærlighed er den samme mentale aktivitet; for at forstå en ting må man elske den, for at elske en ting må man forstå den.” Kitaro Nishida. "Jeg deltager på den måde…..derfor opstår det på den måde." C. Otto Scharmer. Teori U.
Menu
Hop til indhold
Forside
“Værktøjer”
APA
Hvor du kan bruge referencesystemet i Word
Link til sider med inspiration til undervisning
Nissum 2020 – værdier 1.
Screencast med quiz test. (Test side)
Studerendes screencasts om teori og praksis.
Søgning efter forskning m.v.
Hvor finder jeg forskning om uddannelse?
Til dit studium (UNDER OPBYGNING)
IT værktøjer til dit studium
Eksempler på screencast i undervisningen
Intro til Screencast-o-matic
MindView
Sådan indsætter du et grenbillede i MindView
Video om begrebskort
OneNote
Selvegnethedsdiagnose :-)
Til empiriindsamling
Evaluering med Google docs
Observationsguide til undervisning (Helmke 2013)
SurveyXact (Spørgeskema)
Sådan laver du lydnotater i OneNote i forbindelse med interview.
Til teori
Analyse af teorier – refleksionsværktøj
Didaktik og kundskabssyn (Videnskabsteori)
Hvilke teorier skal man fordybe sig i?
Liste over tænkere
Fag
Bachelorprojektet
Didaktik
At konstruere en meningsfuld og dynamisk fortælling om undervisning
Lukket forum
Analyse af metoder
Didaktikkens centrale spørgsmål
Forskning – hvor finder jeg noget om…?
Ideer til undervisning
Kap. 1. Forskellige syn på videnskab og kundskab
Kap. 2. Forskellige didaktiske hovedretninger
Kap 8 mm. Mål i undervisningen
Problemstillinger til eksamen i AD – eksempler
Tema 1: Undervisning set i lyset af rammer, formål …
Tema 2: Undervisning set i lyset af forskning og erfaring. Herunder undervisnings- og arbejdsformer.
Tema 3: Didaktisk og empirisk analyse af undervisningspraksis – elevens læringsudbytte i et udviklingsperspektiv.
Tema 4: Didaktisk ledelse og samarbejde på et demokratisk grundlag
PL1-Lærer i skolen
Spørgeskema gruppedannelse
PL2 – Elevens læring og udvikling
PL4-Specialpædagogik
PL5-Undervisningskendskab (Under opbygning)
Pædagogik
Tema 1. Lærerprofessionen
Lærerprofessionen – krav, idealer og realiteter. Charlotte og Hanne
Tema 2: Dannelse i sociologisk perspektiv
Tema 3: Dannelse i filosofisk og etisk perspektiv
Studieprodukt 3
Tema 4: Pædagogisk forsknings- og udviklingsarbejde
Forskning
Diverse
Nyt kvalitetsudviklingsprojekt 2010
Reducering af adfærdsproblemer. WWC 2008
Evaluering og test
Hvad virker? Nationale test DPU
Kritik af PISA
Pædagogisk brug af test. DPU 2009
Klasseledelse og relationer
Klasseledelse og relationer. UVM, 2014
Læreruddannelse-forskning
Models and Predictors of Teacher Effectiveness: A Comparison of Research about Teaching and Other Occupations 2010
Cooperative Learning i voksenundervisningen 2010
Evidence-Based Narratives to Reconcile Teaching Practices in Academic Disciplines with the Scholarship of Teaching and Learning 2010
Hvad skal I vide noget om? Darling-Hammond
Journeys toward Becoming a Teacher 2010
Review – Knowledge about the effect of teacher training 2009
Teacher Educators: Their Identities, Sub-Identities and Implications for Professional Development
Teacher Efficacy. Forskningsrapport 2008.
Teacher knowledge: What is it? 2010
Using Coaching to Improve the Fidelity of Evidence-Based Practices: A Review of Studies 2010
Undervisningskvalitet m.m.
11 forhold fremmer skoleelevers indlæring. aug 2010
God undervisning. Hilbert Meier. 2005
Kontakt er det vigtigste! John Hattie. Visible Learning. 2009
Lærerkompetencer og elevlæring. 2008
Seks vejvisere til fremragende undervisning. Hattie 2013
Undervisningskvalitet. Helmke 2013
Inspiration/praksis
Alternative skoler
Bavnebakkeskolen- erhvervsklassen
Børneskolen Bifrost Herning.
Christinelystskolen Lemvig
Hellerup skole
Rudolf Steiner-skolen i Danmark
Skolen til det 21 århundrede
Changelearning.ca
I can – India – teaching children to take charge
Newschools
Udeskole
Lærerens side
Afhandlinger og udgivelser
Arenabestemt evaluering. 2010
Den officielle tænkning om demokratisk dannelse. 2004
Forholdet mellem teori og praksis i en kompetenceudviklende læreruddannelse.
Kvalitet i e-læring 2011
Organisationskultur i forandring. Synopsis DLH, 1996
PALS – der er grund til bekymring. UP 2013
Paradigmeskift i læreruddannelsen – brikker til en fælles vision for læreruddannelse i Nørre Nissum
Signe og tidens pædagogiske slagord. 1999
Teori og praksis. Abstract speciale fra 2004.
Aristoteles – Poiesis og praxis.
Bourdieus teori om praktikken
Erfaringstyranni
Habermas – et modstykke til instrumentalismen
Hvad er kompetence? (fra speciale)
Hvad er pædagogisk praksis?
Litteratuliste speciale
Mesterlærer – praksisteori
Positivisme og lidt kritik af den
Pædagogik mellem æstetik og instrumentalisme
Teknologi og instrumentalisme
Diverse
Matematikvanskeligheder – en samling af begreber på området (2011)
PALS – Skoler og kilder til forskning
PALS – er der grund til bekymring?
Ydre eller indre disciplin?
Lærertrivsel, humor, mindfulness (MBSR) m.m.
Børns livskundskab
Evidens for mindfulness og lærertrivsel mm. Metaanalyse vedr. mindfulness for lærere i skolen (2014)
Humor – mellem vilkår og idealer
Mindfulness in Schools – .B
Otte ugers Mindfulness Baseret Stress Reduktion (MBSR) – gratis online.
Projekter, forskning og udviklingsarbejde
Inkluderende fællesskaber 2016-2017
Teorier (eksempler)
Bourdieu -citater centrale begreber
Citater og noter til teorier
Axel Honneth. Behovet for anerkendelse.
Gregory Bateson – notat og citater
Jerome Bruner (Citater + gennemgang af teser)
Klafki – grundtræk af et nyt almendannelseskoncept
Vygotsky – nogle citater
Dannelse uddannelse og Grundtvig. Professor Ove Kaj Pedersen
Dietrich Benner: ‘Pædagogikkens fremtid’ & ‘Vidensformer i informationssamfundet’
Jerome Bruner
John Abbott – Cognitive apprenticeship
John Dewey.
Lee Shulman. Pedagogical Content Knowledge.
Niklas Luhmann
Oversigt over teorier!
Pædagogiske tænkere. Liste.
Basil Bernstein 1924-2000
Carl Rogers 1902-1987
Sir Ken Robinson – kreativitet og uddannelse.
Teori U
Kvalitet i opmærksomhed
Oplev teori U
Teori U lektion 1: Blind plet
Teori U- åbent sind, hjerte og vilje
U-journaling. Oplev teori U på 40 min.
Viden og kærlighed
Video
Den gode skole. Per Fibæk 2010
Ken Robinson says schools kill creativity
Skole 2.0: It-didaktisk design i fagene
Undervisningsdifferentiering
Videoforelæsninger DPU
Om bloggen
Kend dig selv! (Billedet på bloggen)
Fag
Del dette:
Facebook
X
Like
Henter...
Skriv en kommentar
Annuller svar
Δ
Privacy & Cookies: This site uses cookies. By continuing to use this website, you agree to their use.
To find out more, including how to control cookies, see here:
Cookie Policy
Abonnér
Abonneret
Pædagogik og didaktik - for lærerstuderende i Vestjylland, Nørre Nissum og Holstebro.
Slut dig til 163 øvrige tilmeldte
Sign me up
Already have a WordPress.com account?
Log in now.
Pædagogik og didaktik - for lærerstuderende i Vestjylland, Nørre Nissum og Holstebro.
Tilpas
Abonnér
Abonneret
Tilmeld
Log ind
Copy shortlink
Report this content
View post in Reader
Manage subscriptions
Collapse this bar
%d