Citater og noter til teorier


Jeg elsker citater, og har samlet mange gennem tiden. Hvorfor ikke dele dem med andre? 

Gode citater er for mig en invitation til fordybelse.  Man læser og læser og pludselig stopper man op på side 264, hvor man finder det man ledte efter eller rammes en af mening, så man bare må rejse sig og bryde ud i jubel eller bøje sig i ærefrygt.

Når du selv støder på citater der vedrører pædagogik og didaktik, så er du naturligvis velkommen til at dele dem her. Du skriver dem bare ind i kommentarfeltet. (Husk angivelse af kilden).

7 tanker om “Citater og noter til teorier

  1. Hilmar Laursen Indlæggets forfatter

    Dannelsestanken
    Mennesket må forlade sig selv for at finde sig selv – det er dannelsestankens dybeste indhold.
    ”At søge sit eget i det fremmede, at blive hjemme i det, er åndens grundlæggende virksomhed, og dens eksistens går ud på at vende tilbage til sig selv fra det, som er anderledes.”

    Hans Georg Gadamer. Sandhed og Metode, 2004.
    .

    Svar
  2. Hilmar Laursen Indlæggets forfatter

    Den etiske fordring
    ”Den enkelte har aldrig med at andet menneske at gøre, uden at han holder noget af dets liv i sin hånd. Det kan være meget lidt, en forbigående stemning, en oplagthed, man får til at visne, eller som man vækker, en lede man uddyber eller hæver. Men det kan også være forfærdende meget, så det simpelthen står til den enkelte om den andens liv lykkes eller ej.”
    K.E. Løgstrup, Den etiske fordring, 1957, s. 25.

    Svar
  3. Hilmar Laursen Indlæggets forfatter

    Reformpædagogik
    ”At lade Naturen roligt og langsomt hjælpe sig selv og blot påse, at Forholdende understøtter naturens eget arbejde, det er opdragelse.”
    (Barnets Århundrede. Ellen Key 1902, s.88)

    Svar
  4. Hilmar Laursen Indlæggets forfatter

    Det gode arbejde.
    ”Se til at Deres børn er sunde; det er væsentligt, og forsøg også så tit som muligt at skaffe dem et passende stykke arbejde. De vil aldrig blive skuffet….. Undgå formelle og autoritære påbud om arbejde, der ikke er af interesse for barnet som foreksempel: Løb hen og hent kaffe, hent brænde ind, se efter lillebror. Det er den passive og utålelige del, den ringere del af funktionen arbejde. Og De læsse i øvrigt dette over på barnet for at kunne gemme den spændende, aktive og konstruktive del til Dem selv….Tøv derimod ikke med selv at påtage Dem et vist antal af de kedelige pligter for at kunne overlade barnet den tilfredsstillelse det er at udføre et spændende stykke arbejde.
    En lille dreng på fem år kan temmelig sikkert ikke dække bord helt alene…..Stil derfor tallerkener fram til ham, giv ham skeer og gafler, så ha kun skal dele dem om. Og hvis det hele ikke er perfekt, så kan De…ganske roligt og uden at han lægger mærke til det, lægge sidste hånd på værket for til slut at kunne udbryde: Næh, hvor er det fint!”
    (C. Freinet. Arbejde som pædagogisk princip. 1980 (1960).)

    Svar
  5. Hilmar Laursen Indlæggets forfatter

    Dannelse kan ikke påtvinges nogen.
    “En undervisning, der skal opnå den hensigt at danne eller beånde, må ikke melde sig med en forud lagt plan, en afstukken og afpælet vej, som børnene må følge til målet. Den må tage mere hensyn til børnene og navnlig til, hvad der fornøjer dem inderligt, glæde og opløfter dem, og som alene finde indgang hos dem. Hverken dannelse eller beåndelse kan påtvinges nogen”.
    Christen Kold. Om børneskolen.1850

    Svar
  6. Hilmar Laursen Indlæggets forfatter

    ”Vi forstår aldrig at sætte os i børnenes sted. Vi går ikke ind på deres tankegang, men påtvinger dem vores, og ved altid at følge vore egne tankebaner propper vi med vore egne sandheder kun forvirring og tåbelige forestillinger ind i deres hoveder.”
    (Rousseau. Emile. 1762., s.13)

    Svar
  7. Hilmar Laursen Indlæggets forfatter

    Om frihedens væsen
    ”Alternativet til ydre påtvungen undertrykkelse er en undertrykkelse ud fra den enkeltes egen omtanke og bedømmelse”
    (Dewey, Erfaring og opdragelse. S.73)

    Svar

Skriv en kommentar