I disse år er der stigende fokus på undervisning, der virker, og der er efterhånden en del forskning om god og effektiv undervisning tilgængelig, som vi kan blive inspireret af. Derfor skal vi undersøge konkrete forskningsresultater, og vi skal forholde os til evidensbaseret undervisning i et kritisk perspektiv.
Mål fra studieordningen:
Punkt b): at anvende didaktisk forskning i forbindelse med planlægning, udførelse og evaluering af undervisning
CKF-områder:
Punkt b: Iagttagelse, beskrivelse, analyse og vurdering af undervisning på grundlag af kriterier for god undervisning og på grundlag af forsknings- og erfaringsbaseret viden i et udviklingsorienteret perspektiv
Punkt a: Didaktiske udfordringer på samfundsniveau, på organisationsniveau, på relationsniveau og på individniveau med henblik på at beskrive, analysere og udvikle undervisning.
Undervisnings- og arbejdsformer:
Mål fra studieordningen:
f) at sammentænke skolens almene bestemmelser om differentiering, elevmedbestemmelse, projektarbejde og evaluering med bestemmelserne for de enkelte fag med henblik på at udarbejde planer, gennemføre og evaluere undervisning for en elevgruppe.
e)) at anvende it som didaktisk redskab i forbindelse med forberedelse og udførelse af undervisning
CKF-områder:
Punkt f: Forskellige undervisnings- og arbejdsformer: Klasseundervisning, gruppearbejde, tema- og emnebaseret undervisning, værkstedsundervisning og projektarbejde.
Punkt g: Forskellige måder at organisere undervisning af elever og læreres arbejde, herunder brugen af it som arbejds- og kommunikationsredskab
Punkt a: Didaktiske udfordringer på samfundsniveau, på organisationsniveau, på relationsniveau og på individniveau med henblik på at beskrive, analysere og udvikle undervisning.