tiltag i klasser med almindelige elever? Spørgsmålet behandler
alene testtyper, som indgår i nationale test i de nordiske lande. Og
hvordan indvirker indførelsen af testning på læreres didaktiske beslutninger
og elevers læringsadfærd?
brug af test”. En brugerundersøgelse gennemført i 2006
pegede på dette som et centralt spørgsmål. Inspirationen hertil var
bl.a. introduktionen af nationale test i Danmark. Men tilsvarende test
anvendes også i Norge og Sverige.
Det systematiske review bygger principielt på al den forskning, der
nationalt og internationalt er produceret om de to problemstillinger
pædagogisk værktøj for lærere, samt at afdække virkningerne af, at
testning indføres. Denne undersøgelse behandler ikke de nationale
test i Danmark, Norge og Sverige, men er en meta-undersøgelse af
internationale studier af tilsvarende test.
der kan modvirke disse effekter, bør inddrages i den pædagogiske
Konceptnotat. Det er skabt ved gennemløb af en række trin og
processer på eksplicit og transparent vis. Dansk Clearinghouse for
Uddannelsesforskning har valgt i denne sammenhæng at anvende
et særligt software til arbejdet, EPPI-Reviewer. Til at organisere
forskningen om pædagogisk brug af test i dette systematiske
review er der opstillet en konceptuel model for test og testdatas
http://www.dpu.dk/clearinghouse.
peger desuden på, at der bør gennemføres primærforskning
til belysning af alle de “veje”, som kan indvirke på elevens læring.
I denne forskning bør også inddrages registrering af testtypernes
betydning for denne indvirkning.
kanmedføre sompædagogisk/didaktisk redskab.
den potentielle information, somrummes i testdata, eventuelt
kan udnyttes. De nationale test kan have både positive og negative
virkninger. Især bør opmærksomheden rettesmod de negative
virkninger på især de svagt præsterende elever i formaf reduceret
læringsadfærd,manglendemotivation og selvværd. Foranstaltninger,
besvarelser. Svaret antyder, at læreruddannelsen bør inddrage
lærerkompetencer til både at udvikle lokale test og til at fortolke
faglige analyser af testdata fra centralt producerede instanser.
didaktiske og/eller fagdidaktiske tiltag bygger på test, som lærerne
oplever et medejerskab for.
Vi fandt fremtil, at introduktion af test fra instanser over klasseniveau
med det formål at indvirke på undervisning og elevers læringsadfærd
har virkninger på curriculum, undervisning og tidsforbrug, på
elevernes følelsesreaktioner, motivation, læringsadfærd og selvværd.
Positive virkninger af central administerede test modsvares af negative
virkninger, især for de svagt præsterende elevers vedkommende.
My spouse and I stumbled over here from a different page and thought I might check things out.
I like what I see so now i am following you. Look forward to looking at your web page yet again.